Pengaruh Pendidikan Profesi Guru (PPG) Terhadap Pengetahuan Konten Pedagogik (Pedagogical Content Knowledge) Guru Peserta PPG Prajabatan Dalam Pembelajaran IPS

  • magdalena chori Rahmawati Unika Atma Jaya Jakarta
Keywords: Professional Teacher Education, Pedagogical Content Knowledge, Social Science Learning

Abstract

Abstract

This study aims to study the participants' Professional Pedagogical Content Knowledge and to know the effectiveness of PPG in achieving the goals of achieving pedagogical and professional teacher competencies, especially in social studies learning. The research was conducted with a qualitative method at the PPG Prajabatan held at the Atma Jaya Catholic University of Indonesia PGSD Study Program. The research instrument used was in the form of questionnaires, interviews, and documentation. The results showed that PPG students generally had a good self-assessment of their PCK abilities, but still had weaknesses in mastering content mastery so they were difficult to understand and overcome learning difficulties or student misconceptions. This research suggests that in workshops, PPG students do not merely compile or develop learning implementation plans sourced from existing textbooks. PPG students should also be given the freedom to develop innovative social studies learning and directed to analyze the possibility of student answers both correct answers and misconceptions that occur.

 

Keywords: Professional Teacher Education, Pedagogical Content Knowledge, Social Science Learning

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mempelajari Pedagogical Content Knowledge peserta Pendidikan Profesi Guru dan mengetahui efektifitas PPG dalam mencapai tujuan pencapaian kompetensi pedagogik dan professional guru, khususnya dalam pembelajaran IPS. Penelitian dilakukan dengan metode kualitatif pada PPG Prajabatan yang diselenggarakan di Prodi PGSD Unika Atma Jaya Jakarta. Instrument penelitian yang digunakan berupa angket, wawancara, dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan mahasiswa PPG secara umum memiliki penilaian diri yang baik terhadap kemampuan PCK mereka, namun masih memiliki kelemahan dalam penguasaan penguasaan konten sehingga mereka sulit untuk memahami dan mengatasi kesulitan belajar ataupun miskonsepsi siswa. Penelitian ini menyarankan agar dalam lokakarya, mahasiswa PPG tidak sekedar menyusun atau mengembangkan rencana pelaksanaan pembelajaran yang bersumber dari buku teks yang ada. Mahasiswa PPG sebaiknya juga  diberi keleluasaan untuk mengembangkan pembelajaran IPS yang inovatif dan diarahkan untuk menganalisis kemungkinan jawaban-jawaban siswa baik jawaban benar maupun miskonsepsi yang terjadi.

 

Kata Kunci: Pendidikan Profesi Guru, Pengetahuan Konten Pedagogik, Pembelajaran IPS

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2019-03-19
Section
Articles